Vanliga frågor och svar

På denna sida har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren som vi tror att du som kund vill veta. Det är vår Product Manager Rebecca som har stenkoll och kommer med tips och kunskap kring våra produkter!
Om du inte skulle hitta svaret på din fråga här kan du alltid kontakta vår kundtjänst på e-post konsumentkontakt@greatearth.se eller på telefon 026-611 980.

Leverans- och betalningsfrågor

Great Earth erbjuder följande fraktalternativ:

PostNord Varubrev – Till din postlåda
Paketet delas ut i din postlåda under dagtid. Great Earth reserverar sig för väderförhållanden som försvårar leverans till brevlåda. Great Earth reserverar sig även för dimensionerna på brevlåda, brevinkast, säkerhetsbox samt fastighetsbox. Om paketet inte får plats i din postlåda levereras det till ditt närmaste postombud och du notifieras via PostNord App och via sms/email.

PostNord MyPack Collect – Hämta hos ombud
Paketet levereras till PostNord-ombud. Du notifieras via PostNord App och via sms/email.
* LÖRDAGSLEVERANS till ombud. PostNord levererar till ombud må-fr i hela landet. I Stockholm, Göteborg och Malmö levererar PostNord till ombud även på lördagar.

PostNord MyPack Home – Hemleverans
Du notifieras i PostNord App och via sms/email och kan välja dag och tid för din leverans och om du vill få ditt paket levererat utanför din dörr eller till PostNords serviceställe. Följ ditt paket i realtid, via kartfunktion, information om leveranstid samt antal stopp före dig.

Normal leveranstid är 1 – 5 arbetsdagar från det att vi har bekräftat din beställning via e-post. Vid beställningar som registreras under helgdagar räknas leveranstiden från den första arbetsdagen efter avslutad helgdag. Om du inte fått din beställning efter 5 arbetsdagar, kontakta vår kundservice på konsumentkontakt@greatearth.se eller telefon 026-611980 så hjälper vi dig.

När du som konsument handlar varor på internet har du som huvudregel alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten löper från den dag du tagit emot varan och gäller under förutsättning att varan returneras till Great Earth i väsentligen oförändrat skick. Det innebär att du inte får använda varan, ta bort etiketter eller bryta eventuella förseglingar. För att kunna utnyttja ångerrätten bör varan skickas tillbaka till Great Earth i sin originalförpackning. Great Earth skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar. Mer info kring ångerrätt samt reklamationer hittar du under våra Köpvillkor! Mejla oss på konsumentkontakt@greatearth.se eller ring oss på telefon 026-611980 vid ytterligare frågor.

Klarna hanterar våra betalningar och vi hänvisar då till Klarnas kundservice: https://www.klarna.com/se/kundservice/

Paket levererat till ombud återsänds till Great Earth om det inte har hämtats ut inom 7 dagar från det att paketets ankomst aviserats till dig. Om detta sker debiteras du en avgift på 200 kr för kostnader hänförliga till Great Earth administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket betraktas normalt inte som ett utnyttjande av ångerrätten.

Retur- och ångerrätt

När du som konsument handlar varor på internet har du som huvudregel alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Ångerrätten löper från den dag du tagit emot varan och gäller under förutsättning att varan returneras till Great Earth i väsentligen oförändrat skick. Det innebär att du inte får använda varan, ta bort etiketter eller bryta eventuella förseglingar. För att kunna utnyttja ångerrätten bör varan skickas tillbaka till Great Earth i sin originalförpackning.

Mejla oss på konsumentkontakt@greatearth.se eller ring 026-611980. Vi behöver följande information:

  1. a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)

  2. b) ditt namn och kontaktuppgifter

  3. c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

Great Earth skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten Varubrev. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Great Earth Scandinavia AB
Konsumentkontakt Ångerrätt
Ersbogatan 10
802 93 Gävle

Reklamationer

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice på konsumentkontakt@greatearth.se eller telefon 026-611980. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss.

Reklamation till Great Earth ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år.

Great Earth följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Tvist mellan Great Earth och en konsument kan hänskjutas till Allmänna reklamationsnämnden för avgörande. Allmänna reklamationsnämndens adress är Box 174, 101 23 Stockholm och webbplatsens adress är www.arn.se.  I sista hand kan tvist lösas av allmän domstol, varvid Stockholms tingsrätt ska vara första instans.

Läs mer om vår reklamationspolicy här 

Produktfrågor

Den kanske vanligaste invändningen mot kosttillskott är att en balanserad kost räcker. Med ”räcker” avser man i det här fallet att en balanserad kost är allt som behövs för att få i sig tillräckliga mängder näringsämnen för en fullgod hälsa. Även om detta är rimligt i teorin så är det i ett modernt västerländskt hushåll inte fullt så enkelt i praktiken. Ett exempel på detta kommer från en Amerikansk studie, där totalt 20 personers dieter analyserades. Dieterna kom från en mix av elitidrottare, motionärer och stillasittande vuxna. Av alla 20 dieter var det inte en enda som uppfyllde de rekommenderade dagliga intagen av alla vitaminer och mineraler. De tänkbara förklaringarna till varför det är så är många: MATEN IDAG ÄR MINDRE NÄRINGSRIK, VÅR MATKULTUR HAR FÖRSÄMRATS, VI STRESSAR MER, VÅRT GEOGRAFISKA LÄGE, och fler viktiga aspekter....

En del vitaminer och mineraler kan krocka med varandra. Vissa vitaminer ger energi och passar att ta på morgonen oh vissa mineraler verkar avslappnande och passar bättre att ta på kvällen. En bra tumregel som vi kör på Great Earth, är: vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen. Sen gammalt!

Undvik att krossa tabletter som har Time Release funktionen då dom får en nedsatt effekt då. Övriga tabletter går bra att krossa. Osäker på om just den produkten du äter har Time Release? Det står på burken samt även på de enskilda produktsidorna här på vår hemsida.

Ja, de allra flesta går att tömma. Strö det på din yoghurt eller gröt istället för att svälja den hel. Gäller dock inte probiotika som behöver lösas upp längre ner i tarmsystemet.

Dom flesta av våra vattenlösliga vitaminer har Time Release effekt, det betyder att dom utsöndras under 8 timmar i kroppen. Denna microgranulattablett optimerar upptaget genom att den först löser upp sig och microgranulatkulorna skiljer sig från de övriga aktiva ingredienserna i tabletten. Det aktiva mellanskiktet kan nu lätt och snabbt tas upp av kroppens nedbrytningsvätskor medan de lite hårdare kulorna som har en fördröjd utsöndring vandrar vidare i matsmältningssystemet. Till sist löser de små kulorna upp sig och då har det gått upp till 8 timmar från det att man svalde tabletten.

Mineraler är kända för att många gånger vara svårupptagliga i kosttillskott. Samtidigt är mineralerna viktigare för kroppen än vitaminerna och det är därför av största intresse av att kunna tillföra lättupptagliga mineraler. I Great Earth´s tabletter ingår det en blandning av kolloidala mineraler som är nästintill 100% absorberingsbara samt andra lättupptagliga former av mineraler.

Tyvärr luktar vissa ämnen inget vidare. Speciellt B-vitaminer och enzymer. Vi tillför inga onödiga smakämnen för att få produkterna att bli godare. Hoppas du kan trösta dig med att de gör gott, även om de luktar illa.

Tidigare rekommenderade vi att äta D-vitamin från höst till tidig vår. Vi har ändrat våra rekommendationer i linje med Italien och Englands rekommendationer. Vi som lever här uppe på norra delen av jordklotet verkar behöva fylla på vårt D-vitamin förråd året om. Därför föreslår vi att äta det både mörka och ljusa månader.

Fundera över om det är luckor i din diet som du behöver fylla och gör en liten behovsanalys av ditt liv. Stressar du mycket? Sover dåligt? Äter veganskt? Är gravid? Äter ensidigt? Kartlägg dina behov och luckor och försök hitta produkter som passar just dina behov. Det är viktigt att man bara tar det man behöver, inget annat. Vill du ha hjälp? Gör vårt behovstest eller hör av dig så hjälper vi dig.

På kvällen, cirka en timme före sänggående. Magnesium är avslappnande och lugnande för muskler och nerver, vilket gör att du kan sova bättre och även slippa myrkrypningar och nattliga muskelkramper – om du brukar ha besvär med det.

Alla barn i Sverige rekommenderas ta D-vitamindroppar upp till 2 års ålder. Om ett barn behöver andra näringstillskott är helt individuellt. Äter barnet ensidigt eller kanske inte gillar grönsaker kan t ex en multivitamin vara bra. Barn utvecklas och växer ju hela tiden, så rätt näring under uppväxten är viktigt.

Självklart har vi produkter utvecklade för att stödja dig under klimakteriet och vid PMS.

Vi anser att dessa områden är oerhört viktiga och strävar efter att bidra till både ökad kunskap och erbjuda effektiva lösningar för våra kunder. Våra produkter inom dessa områden har tagits fram i nära samarbete med erfarna barnmorskor från Karolinska Universitetssjukhuset. Du hittar dessa produkter tydligt listade under kategorierna "Klimakteriet" och "PMS" på vår hemsida.

Det beror på vad det är för produkt. Vissa är mer som en kur, andra produkter kan man ta jämt eller under längre perioder. D-vitamin exempelvis rekommenderar vi att ta året runt. Ashwagandha kan man ta som en kur i perioder av stress, medan omega 3 kan vara ett tillskott du tar hela tiden. Välj det som passar dina behov, just nu produktutvecklar vi mer behovs- och individanpassade produkter, just för att du ska hitta precis det du behöver.

Absolut! Vi ser en otrolig utveckling, inte minst här på Great Earth. Individanpassningen går allt längre – flera hundratusen har redan gjort vårt behovstest för att hitta rätt. Dessutom har vi varit först i norra Europa med innovativa produktformat bortom tabletter och kapslar. Vi är också stolta över att ha blivit belönade för våra cirkulära förpackningar och att vi samarbetar med hälsoappar, bland annat inom Femtech. Ett fantastiskt exempel är vårt produktutvecklingsarbete med barnmorskor på Karolinska, där en studie visade att 91% av deltagarna fick bättre sömn efter bara två månader. Det händer verkligen otroligt mycket inom alla områden hos Great Earth! Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om alla innovationer vi arbetar med.

Då flera av våra näringstillskott innehåller helt naturliga produkter är det helt normalt att tabletterna och kapslarna ser annorlunda ut från olika batcher. Exempelvis innehåller vår C-vitamin naturliga ingredienser så som Acerola och Nypon. Utseendet på dessa varierar från varje skörd vilket gör att även våra tabletter ser olika ut. Det ser vi bara som något positivt och påverkar inte effekten av tabletternas verkan.