HÅLLBARHET

Vi säljer inte bara vitaminer & mineraler – vi tror att världen förändras när du mår bra. Utifrån denna filosofi vill vi boosta dig samtidigt som vi får vår planet att blomstra. För att följa vår vision arbetar vi sedan många år med hållbarhet – vi skall leva upp till vårt namn.

Vi står kanske inför mänsklighetens största utmaning – att rädda klimatet. Det är en fråga som rör alla, överallt. Klimatfrågan är stor och komplex, särskilt sett ur ett globalt perspektiv. Men bara för att någonting är stort och svårt betyder inte det att vi ska ge upp. Så, vad gör man? Jo, man gräver där man står. I vårt fall handlar det om att vår bransch saknar både kravställande konsumenter och certifieringar för ett enhetligt hållbarhetsarbete. Därför väljer vi att som första företag i branschen ta stafettpinnen och göra ett gediget hållbarhetsarbete med de bästa verktygen som finns tillgängliga idag. Vi vill utmana och uppmuntra både vår bransch och våra kunder till att ta ställning, ifrågasätta, vara nyfikna och samtidigt hjälpas åt att ta hand om vår planet. Låt oss ställa om branschen och göra världen bättre tillsammans, Good Life – Great Earth!

Läs hela Great Earths hållbarhetsrapport här

Från plast till papper - ett litet lock med stor påverkan

Vi ska bli Sveriges mest hållbara kosttillskottsföretag. Och nu tar vi ett viktigt steg till – vi byter ut våra plastlock mot fiberbaserade papplock på samtliga produkter.

Det började som ett prisvinnande pilotsamarbete med Blue Ocean Closures, och nu skalar vi upp – med 95 % mindre plast per burk. Smart för planeten. Lätt att återvinna. Samma kraftfulla innehåll som alltid. 

Förändring tar tid

Under en övergångsperiod kan du därför få hem produkter med antingen plast- eller papplock.

Innehållet är alltid detsamma. Kvaliteten är alltid Great Earth.

92%


Våra kunder efterfrågar i allt större utsträckning veganska produkter helt fria från animaliska råvaror. De senaste tre åren har vi lagt ner mycket arbete på att se över alla våra produkter för att minska det animaliska innehållet och öka andelen vegetabiliska ingredienser.

77%

Våra nya burkar är mycket snyggare än tidigare, men framförallt så har vi optimerat fyllnadsgraden så att vi slipper frakta onödig luft. 2021 var fyllnadsgraden 65% – 2023 landade vi på 76% och nu ligger vi på en fyllnadsgrad på 77%. Samtidigt behöver burken vara tillräckligt stor för att möta andra lagkrav, så det är en ekvation som inte är helt enkel. Nästa steg är att fokusera på våra refiller ännu mer. Där kan vi påverka fyllnadsgraden till en helt annan dimension.

100%

All vår el är 100% förnyelsebar och vi köper den från vårt lokala energibolag. Vi ser även till att återvända kartonger från våra tillverkare när vi skickar produkterna vidare till våra kunder

Närmare och hållbar produktion

Vi har tagit steget och har flyttat lejonparten av vår produktion till Skandinavien. Att flytta produktionen närmare ger kortare transporter till vår huvudmarknad här i Skandinavien. I vår produktionsprocess använder vi använder noggrant utvalda fabriker och råvaror och följer strikta kvalitetskontroller för att säkerställa att våra produkter håller högsta standard. Vi arbetar ständigt med att optimera vår verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv, till exempel genom att minimera svinn, transporter och använda miljövänliga förpackningar.

Tusentals burkar räddade

Genom vårt initiativ "Save a pill" har vi räddat flera tusen burkar från att bli kasserade. Vi märkte att våra kunder gärna vill få möjligheten att välja burkar med skavanker eller kort datum. Därför lanserade vi "Save a pill" i vår egna kanal. Något som blivit otroligt uppskattat från både våra kunder och oss.

410 000 test genomförda

Vi har tagit fram ett behovstest för att hjälpa våra kunder veta vilka kosttillskott de ska äta. Det är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Det är varken bra för den enskilda individen eller planeten att vi konsumerar sådant som egentligen inte behövs.

95%


Vi byter ut våra plastlock mot fiberbaserade papplock på samtliga produkter. Det började som ett prisvinnande pilotsamarbete med Blue Ocean Closures, och nu skalar vi upp – med 95 % mindre plast per burk. Smart för planeten. Lätt att återvinna. Samma kraftfulla innehåll som alltid.

1470 kg

I och med vårt arbete med refill har vi lyckats spara in 1470kg RPET under 2024. Vi vet att våra burkar är för värdefulla för att enbart användas en gång. Så en smidig refillösning är lösningen!

1 ställe

Om vi lyckas få ut alla våra produkter som refill kan vi säkerställa att nästan alla paket från oss skickas till ett ställe, rakt hem till din brevlåda tillsammans med den vanliga posten. Om det inte är så att du hellre vill hämta upp hos ombud såklart! De små refillpåsarna gör nämligen att det blir ännu mindre paket som en enklare att frakta ut till er kunder.

En banbrytande allians för kvinnors hormonhälsa

Under 2024 inledde vi ett innovativt parternskap med Hormona.IO. Detta som en del av vår strävan mot en mer jämställd framtid. Vi vill bidra till att fler mår lite bättre under deras olika faser i livet. Genom vetenskapligt grundad produktutveckling och en omfattande kundundersökning tog vi tillsammans fram Hormone Support. En produkt som riktar in sig på de tre största behoven vid hormonell obalans. Med dess unika sammansättning kan utmattning, trötthet, humörsvängningar och koncentrationssvårigheter bli ett minne blott.

För oss är det en del av hållbarhet. Att fokusera på produkter som faktiskt fungerar och fyller ett behov. Ingen ska äta något de inte behöver!