Hela familjens kosttillskott – Fri frakt från 250 kr

Great earth-logga

Hur du kan dra nytta av menscykelns faser

Artikelbild

Att förstå sin egen kropp och vad den behöver i olika faser oavsett om det handlar om näring, produktivitet, träning eller jobb - är ett kraftfullt verktyg för att få ut som mest av oss själva under månaden. Nu kommer du att lära dig hur du på bästa sätt kan dra fördel av respektive fas i din menscykel för att kunna vara i din fulla kapacitet, hela månaden.

Menscykelns fas 1

Den första fasen infaller under mensen, alltså från den första mensdagen till den sista mensdagen. Antalet dagar med mens varierar från person till person och ofta från menscykel till menscykel. Hormonerna är som lägst i börjar av mensen, vilket också speglar hur vi kan känna rent fysiskt och emotionellt i fas ett.

Det är inte ovanligt att känna sig lite tröttare i början av mensen – det är kopplat till de processer som pågår i kroppen i samband med mens. Energin kommer öka allt eftersom dagarna går. I takt med detta (som en effekt av ökat östrogen) kan känna hur nya idéer väcks och att man lättare fylls av ett driv driv att vilja förverkliga dem. Fas ett kan alltså användas som en perfekt tid att påbörja nya vanor eller projekt!

Tips fas 1:

  • Avsätt tid att ta hand om dig själv.
  • Använd energin som stiger inom dig till att påbörja förändring.
  • Fysisk aktivitet kan användas som ett verktyg för att minska eventuella symtom och öka ditt välbefinnande.
  • Planera in möten och aktiviteter till slutet på fasen för att få ut mest av din kapacitet.

 

 

Menscykelns fas 2

Fas två infaller från mensens sista dag fram till ägglossning, som brukar ske runt dag fjorton i en tjugoåtta-dagars cykel. Har man en kortare cykel sker den tidigare och har man en längre cykel sker den senare.

Under den här fasen så ökar östrogenet, som pikar under ägglossningen. Östrogenet gör att man upplever högre energi, känner sig mer social och man kan uppleva en biologisk självförtroendeboost. Även hormonet testosteron peakar under slutet av den här fasen, vilket också gör att man kan känna sig extra stark, uthållig och lätt i kroppen. Med tanke på att kroppen rent biologiskt är inställd på att försöka sig då man är fertil dagarna innan och under ägglossning, så är det vanligt att man vill vara nära andra människor rent fysiskt. Det är alltså under den här fasen det så kallade "fertila fönstret" är öppet och då man kan bli gravid.

 

Tips fas 2:

Utnyttja din fysiska kapacitet genom att utmana dig själv fysiskt.

  • Våga kliva utanför din komfortzone, det är nu det känns som enklast.
  • Nyttja din höga energi till att vara produktiv.
  • Nätverka och socialisera nu när du är som mest utåtriktad.
  • Planera in tid för återhämtning för att bibehålla balans på lång sikt.

 

 

Menscykelns fas 3

Fas tre börjar dagen efter ägglossning fram till nästa mens och det här här hormonerna skiftar som mest. Detta kan speglas i de fysiska, emotionella och mentala svängningarna som man kan uppleva i den här fasen. Om hormonerna inte är helt i balans med varandra kan du känna dig på topp en dag för att i nästa känna dig nere. Om du gör det, påminn dig själv om att det bara är dina hormoner. Detta kommer passera.

 

Det är alltså i fas tre som man kan uppleva olika PMS-symtom som både kan komma till uttryck fysiskt och emotionellt.

 

Tips fas 3:

  • En perfekt tid för personlig utveckling och reflektion.
  • Planera in saker som du mår bra av.
  • Närhet och beröring kan sänka stressnivåer och bidra till ökade känslor av välbefinnande.
  • Ta inga omvälvande beslut som att säga upp dig från jobbet eller avsluta en relation. Vänta in nästa fas för att se om känslan håller i sig.
  • När din livsstil är i synk med menscykeln kommer du uppleva mindre mensrelaterade besvär.

 

 

 

 

Join the support club

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 15% på ditt första köp! Sen kan du ta del av spännande nyheter, sköna tips och speciella erbjudanden.
So, don’t be a stranger, friend!

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår Integritetspolicy Du kan när som helst avregistrera dig från vårt nyhetsbrev.

Sociala medier
Copyright © 2020, Great Earth Scandinavia AB.
Klarnalogga VISA-logga Mastercard-logga Postnordlogga