Fri frakt från 250 kr inom Sverige – snabb leverans

Great earth-logga

Kvinnlig vs manlig biologi

Artikelbild

Kvinnlig vs manlig biologi

När man pratar om livsstil och hälsa läggs de flesta råd, tips och studier fram som generella och riktade mot oss alla, oavsett om vi har en kvinnlig eller manlig biologi. Det framstår ofta som att alla rön ger samma effekter oavsett kön. Vi är så vana vid att det alltid sett ut på det här viset att vi inte ifrågasätter. Vi har lärt oss att hälsa och livsstilsråd är applicerbara för båda med samma effekt oavsett symtom eller metod. Men är det verkligen så att alla kan leva på samma sätt och förvänta sig samma resultat? Svaret är nej. Den kvinnliga och manliga kroppen reagerar helt enkelt inte alltid likadant på samma input. Låt oss förklara.

Kvinnans femte hälsotecken

Det som ställde det hela på ända för oss, det som fick oss att börja ifrågasätta det “normala” var insikten om att menscykeln faktiskt är kvinnans femte hälsotecken. Det innebär att för kvinnor är menscykeln ett lika viktigt hälsotecken som andning, hjärtfrekvens, kroppstemperatur och blodtryck. Vi har fått lära oss att “mens” (vi har inte ens lärt oss att se till menscykeln som helhet)  är något separat från vår övriga hälsa, den har bara med fertilitet att göra. Men faktum är alltså att menscykeln är ett övergripande hälsotecken för kvinnor.

Så, vad innebär det egentligen? Förutom att menscykelrelaterade symtom borde tas på allvar på samma sätt som man tar feber eller oregelbundna hjärtslag på allvar, så betyder menscykeln att kvinnans hormoner är annorlunda än mäns. Kvinnans könshormoner skiftar under månadens gång, vilket betyder att den input kroppen får (så som näring, träning men även mediciner och annat) kan ge olika utfall beroende på var under cykeln vi befinner oss och kroppen kan ha behov av andra saker beroende på fas. Nedan grafer visar hur de kvinnliga och manliga könshormonerna skiljer sig åt under en månad.

Kvinnans hormoner över en månatlig cykel

Hormonerna östrogen och progesteron är centrala i den kvinnliga biologin och menscykeln. Hormonerna följer en rytm på en ungefärlig månadsbasis där nivåerna stiger och sjunker under menscykelns gång.

 

Mannens hormoner över en månatlig cykel

I den manliga biologin är hormonet testosteron grundläggande och framträdande för mäns fertilitet. Testosteronet följer en dygnscykel där det ligger högt på morgonen, avtar till kvällen och höjs igen till nästa morgon. Det förändras inte så mycket från dag till dag och skiftar inte över månaden.

 

Vilken mall försöker du passa in din kropp i?

Som vi kan se i graferna ovan följer mannens könshormoner en dygnscykel medan kvinnans följer en månatlig cykel. Det är därmed naturligare för män att äta, träna, sova och känna på liknande sätt varje dag. För kvinnor vars könshormoner däremot skiftar under månadens gång är det naturligt att äta, träna, sova och känna olika beroende på var man är i menscykeln. Det är inte naturligt att förhålla sig till en linjär livsstil med förväntan att vi ska ha samma energi, ork och lust oavsett var i cykeln vi befinner oss. Vi är helt enkelt olika.

Idag utgår forskning tyvärr nästan uteslutande från en manlig biologi som “standard”, vilket gör att det inte finns några forskningsunderlag på hur resultat hade sett ut om man testat på en kvinnlig biologi i olika faser av menscykeln. Vi kvinnor lever helt enkelt utifrån en mall som är baserad på den manliga biologin, vilket kan ge andra hälsoeffekter än de män kan väntas få. 

Hur skulle det se ut om den kvinnliga kroppen formade mallen för vad som anses som “standard”? Föreställ dig en värld där din kvinnliga biologi, din kropp, så som den är byggd att fungera, var utgångspunkten för hur du formade din livsstil. 

Vilka hälsoeffekter kan kvinnor få av att synka till sin biologi?

  • Förebygga och minska mensrelaterade besvär.
  • Minska kritiska eller dömande tankar när du förstår att det inte är något fel på din kropp, utan mallen du försökt passa in den i.
  • Få ökad förståelse för vad din kropp signalerar och har för behov i de olika faserna för att kunna ge dig själv det kroppen behöver, både på ett fysiskt, emotionellt och mentalt plan.
  • Genom att lära känna din kropp kunna få ut som mest av dig själv på ett personligt plan, i relationer, i arbete, i träning och livet i stort.

 

 

Join the support club

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 15% på ditt första köp! Sen kan du ta del av spännande nyheter, sköna tips och speciella erbjudanden.
So, don’t be a stranger, friend!

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår Integritetspolicy Du kan när som helst avregistrera dig från vårt nyhetsbrev.

Sociala medier
Copyright © 2020, Great Earth Scandinavia AB.
Klarnalogga VISA-logga Mastercard-logga Postnordlogga