Fri frakt från 250 kr inom Sverige – snabb leverans

Great earth-logga

VI BEHÖVER PRATA OM KLIMAKTERIET

Hur gör vi med svettpaniken, psykbryten och skrumpmusen?

Vi pratar om Klimakteriet! Alla kvinnor går förr eller senare igenom klimakteriet, där tre av fyra kommer att få symptom, varav en tredjedel får svåra sådana. Många kvinnor härdar ut genom denna period som varar i många år, och eftersom klimakteriet är någonting man inte pratar om så lider många kvinnor i onödan — trots att hjälp finns att få! Det påverkar inte bara kvinnan i fråga, utan allt och alla runtomkring henne.

Vi har bestämt oss för att vi vill vara med och skapa förändring – för lösningarna finns därute. Vi har pratat med experter, kört testpaneler, utvecklat produkter, samlat kunskap och intervjuat ”överlevare” – allt detta och lite till finns samlat här.

Jag vill ha hjälp

Jag vill veta mer

Produktbild
Har du koll på klimakteriets symptom?
Läs mer om symptom

Visste du att det finns tre faser i klimakteriet?

Visionbild
Fas 1: FÖRKLIMAKTERIET

(PERIMENOPAUS)

I förklimakteriet kan hormonerna spöka rejält. Detta infaller vanligtvis i 40-årsåldern (men i vissa fall redan i 35-årsåldern.)

Läs mer här

Visionbild
Fas 2: Tiden runt Menopaus

(MENOPAUS)

Symptom i samband med klimakteriet är vanliga från slutet av 40-årsåldern till 50-årsåldern och mensen kommer glesare tills den helt upphör.

Läs mer här

Visionbild
Fas 3: Efter Menopaus

(POSTMENOPAUS)

Efter klimakteriet kan risken för andra hälsotillstånd öka, här är det viktigt att hålla koll på sin kropp och gå på regelbundna undersökningar.

Läs mer här

Inspirationsbild

"Jag som var så ung kunde ju inte vara i klimakteriet"

Agneta Sjödin var 49 år när en rad olika fysiska och psykiska förändringar av kroppen började ske utan att hon först förstod varför. Kraftiga vallningar, humörsvängningar, viktuppgång och hudförändringar var några av dessa.

– Jag var absolut inte förberedd på att allt detta skulle ha något med klimakteriet att göra.

Läs mer om Agnetas resa här

Artiklar om klimakteriet

Visionbild
Gå inte runt och må skit - gör något åt det!

Klimakterieaktivisten, hälsoprofilen och författaren Monika Björn, 50, sliter med att sprida kunskap om klimakteriet. – De flesta kvinnor jag möter berättar att de blir helt tagna på sängen när de kliver in i klimakteriet. Hur är det möjligt, 2021?

Läs mer här

Visionbild
Jag trodde jag var på väg in i väggen

För Betty började klimakteriet med influensaliknande symptom och fruktansvärda träningsvärkar. – Jag mådde riktigt dåligt och började dra mig undan min familj och mina vänner, jag trodde jag var på väg in i väggen. Jag orkade inte längre träna och då kom min stora identitetskris: “Vem är jag?”.

Läs mer här

Visionbild
Jag har börjat drömma igen

Pernilla fick sin första vallning mitt under en lektion och den varade i cirka en minut. – Jag minns att jag fick en sån olustkänsla som spred sig över kroppen och direkt efter fick jag frossa. Ibland somnade jag mellan klockan fem och åtta på morgonen av ren utmattning. Men trots alla signaler förstod jag aldrig sambandet med allt just där och då.

Läs mer här

Visionbild
Jag tappade orken till jobb och vänner

För ungefär sex år sedan genomgick Cecilia en gynoperation och vaknade upp i klimakteriet. – Jag fick svårt att somna och vaknade oftast tidigt på morgonen och ibland på nätterna av svettningar och vallningar. Tålamodet tröt och ett och annat vredesutbrott drabbade mina stackars nära och kära.

Läs mer här

Visionbild
Plötsligt var jag som besatt av en ond ande

Sommaren 2017 slog klimakteriet undan fötterna på Diana. – Den formligen överföll mig bakifrån. Plötsligt var jag som besatt av en ond ande. Inget stämde med mig. Jag vaknade en dag och var vilsen i mig själv. Vems kropp var detta? Vart tog mitt glada jag vägen?

Läs mer här

Videopreview

Caroline 54: "En helt ny värld och ett helt nytt liv"

Vallningar från helvetet gjorde att Caroline inte orkade mer och sökte hjälp — vilket ledde till ett helt nytt liv.

Vi har pratat om klimakteriet.

Produktbild
"Klimakteriet angår inte mig."
Myter och fördomar om klimakteriet
Inspirationsbild

Kan man äta sig ur krisen?

Att äta rätt, gott och lagom kan vara svårt nog som det är – och hormonförändringarna som klimakteriet medför gör det inte direkt lättare. Här har vi sammanställt några övergripande tips som du kan tänka på.

Ta mig till artikeln

Videopreview

Eva 62: "Folk var rädda för mig"

Eva tappade all lust – förutom lusten att skrika åt folk. Sen fick hon hjälp.

Vi har pratat om Klimakteriet.

17%
Det vanligaste forumet att diskutera klimakteriet är med sin doktor eller vårdgivare (31%) men bara 17% pratar med sin partner.
51,4
De flesta kvinnor får sin sista mens, den så kallade menopausen, mellan 40 och 57 års ålder – där snittåldern är 51,4.
73%
Många kvinnor lider genom klimakteriet för att kunskapen kring symptomen och behandlingarna är låg. 73% av kvinnor behandlar inte sina klimakteriebesvär.
Inspirationsbild

Approved by Monika Björn

Monika Björn är vår guru när det kommer till klimakteriet, hon har mycket på sitt CV: Klimakterieaktivist, idrotts- och beteendevetare, personlig tränare, föreläsare, författare, yogainstruktör, utbildare inom hälsa och träning.

Vi har lärt oss massor från henne och här nedanför har vi samlat tips och information som vi vill dela vidare till er!

Lilla Balanspaketet

Ett paket för hormonell balans.
Blod, svett och tårar. Är inte det en passande tagline för klimakteriet? Och så lite minskad sexlust på det. Förlåt, det där lät ju inte så jätteupplyftande, men hold on! Här kommer en bra kombo för ett skönare klimakterium med mer balans, mer lust och färre vallningar. Låt oss presentera Meno Balance för hormonell balans, värmevallningar och aaaahhh! (humörsvängningar, alltså) och Desire för ökad grrr (ja, sexlust) och mindre torra slemhinnor. Stay wild, not crazy!

Listningsbild
1

Monikas tips 1 - Kunskap

För att kunskap är makt. Utan kunskap om klimakteriet är det i stort sett omöjligt att: A) veta vad som är symptom B) hjälpa sig själv på bästa sätt. Utifrån din kunskap kan du sedan göra dina egna val som fungerar för dig.

2

Monikas tips 2 - Sök hjälp

Sluta bita ihop! Klimakteriet är en fas som vanligtvis pågår i flera års tid. Hitta en uppdaterad och kunnig läkare/gynekolog som kan hjälpa dig. Ge dig inte tills du får förväntad hjälp.

3

Monikas tips 3 - Ta hand om dig själv

Se över vilka livsstilsfaktorer du kan påverka. T.ex. kost, sömn, träning, daglig rörelse, återhämtning/vila och kosttillskott.

Stark genom klimakteriet bok

Sparka klimakteriet där det känns! Nämn ordet klimakteriet och de flesta tänker på något negativt. Men så behöver det inte vara! Författaren och träningsexperten Monika Björn skriver om hur vi själva kan påverka vårt välmående.

Läs vidare

Monika har även en fantastisk uppföljare till Stark genom klimakteriet.
Stark 50+ berör tiden efter menopaus – 50-års åldern kan vara utmanande när det gäller hälsa, stress och välmående, speciellt för dig som är kvinna. Få hjälp med att öka ditt välbefinnande samt hur du kan hålla dig smärtfri, stark, vital och frisk efter 50.

Videopreview

Betty 47: "Vem är jag utan min träning?"

Efter ett liv fyllt med träning och hälsa fick Betty plötsligt fruktansvärda träningsvärkar och trodde att hon var på väg in i väggen.

Vi har pratat om Klimakteriet.

Inspirationsbild

Styrketräning som kan hjälpa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. En studie vid Linköpings universitet har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent. Detta skriver Kurera om i sin artikel.

Läs hela Kureras artikel

45%
Nästan hälften av alla kvinnor vet inte skillnaden mellan förklimakteriet och klimakteriet.
1/3
En tredjedel av alla kvinnor får svåra klimakteriebesvär.
93%
Blir förvånade av sina klimakteriesymptom.
Inspirationsbild

Vår testpanel för sömn, muskel- och ledbesvär.

Sömnbesvär och besvärande symtom från muskler och leder är inte helt ovanligt för kvinnor i klimakteriet. Tillsammans med experterna på Klimakterieportalen testade vi effekterna av näringstillskott kopplat till dessa krämpor.

Läs mer här om resultaten

Från att ha sovit dåligt i så många år, till att kunna slappna var så värdefull.

Pernilla Efter tre månaders intag av Magnesium, Gurkmeja och Biocell collagen

Jag kunde börja ta i igen när jag tränade

Betty Betty är en av 35 deltagare i testpanelen som Great Earth gjort tillsammans med Karolinska för ett mäta effekterna av näringstillskott och klimakteriebesvär.
Join the support club

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 15% på ditt första köp! Sen kan du ta del av spännande nyheter, sköna tips och speciella erbjudanden.
So, don’t be a stranger, friend!

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår Integritetspolicy Du kan när som helst avregistrera dig från vårt nyhetsbrev.

Sociala medier
Copyright © 2020, Great Earth Scandinavia AB.
Klarnalogga VISA-logga Mastercard-logga Postnordlogga